lørdag 10. oktober 2009

Aboriginerøy, kultur, kengurukjøtt og telting på stranda!

Dagene går sin gang og det ganske så fort! Har allerede bodd i Brisbane nå i 4 uker. Mandager er fantastiske, da får vi nyvasket rom!! Ikke det at vi griser så mye, men du veit når fire jenter bor sammen… Har kommet meg tilbake til Gold Coast for å surfe igjen, men bortsett fra det har det ikke blitt mye solslikking. Sittet mye inne med skolearbeid. Surt når det er knallsol og hett ute. Har endelig fullført første assignment: sammenligning av urbefolkningen Aboriginere og Samer. PUH! Tungt stoff, men veldig spennende. Nå er siste forelesning i boks så da er det over på hovedoppgaven jeg skal jobbe med fremover.

Slik ser det ut naar jeg gaar tur over broa ved solnedgang.

Aboriginermann spiller paa Digeridoo - fascinerende lyd!!

En fredag reiste vi på ekskursjon til North Stranbroke Island der flesteparten av innbyggerne er aboriginere. Tok ferje ut til øya og fikk oss først et bad i det forfriskende vannet ved en paradislignende strand. Etter BBQ-lunsj reiste vi til andre enden av øya der en Aboriginermann lærte oss folkegruppen deres og lærte oss å danse urbefolkningdans. Flakse- og jaktebevegelser var vi ikke så gode på, men gøy var det! Fikk også malte vår egen boomerang før vi fikk prøve å kaste den. Boomerang er gøy – den kommer jo tilbake til deg! Tok ferja hjem i nydelig solnedgang og ladet opp til en kveld på byen. En veldig opplevelsesrik dag…

Her laerer vi Aboriginerdans, fin stil paa hun med hatten baki der..

Det blir en del kinotitting. Man får gått fire ganger på kino for prisen av en hjemme i Norge. Har fått helt dilla, kommer så mange bra filmer hele tiden! ”500 Days of Summer” var nydelig, ”Fame” var veldig skuffende og ”Julie and Julia” var fantastisk med en utrolig komisk Meryl Streep (den må du se Mutteren).
Har visst vært aktiv på kulturfronten. En dag var det arrangert møte med en kjent australsk forfatter, Nick Earls. En utrolig sympatisk fyr som holdt foredrag for oss en kveld i bakgården til en bokhandel i West End. Dunkel belysning og servering av øl og vin. Ikke rart jeg måtte kjøpe boka hans Zigzag Street etterpå. Siden har vi vært på et teaterstykke som er dramatisering av hans siste bok, The True Story of Butterfish i et stilig teater som var et gammelt industribygg. I denne historien har han faktisk hentet inspirasjon fra Volda!

Så har jeg teltet på stranda! Reiste en gjeng til Byron Bay, to timer sør for Brisbane. En sjarmerende liten by med fantastiske strender, mange surfere og bra uteliv. Når vi kom dit gikk Annemarte og jeg på matbutikken og kjøpte et flott knallgrønt telt til bare 30 dollar. Så fant vi den perfekte spotten å slå det opp. På en opphøyning på stranda klomset vi i en ekstrem vind om å få satt det opp. Etter mye styr klarte vi det og hoppet i havet. Utpå kveldingen inviterte vi resten av gjengen vår bort. Rundt fem-seks hull med nedgravde telys satt vi i mørket, hørte på stemningsmusikk og nøt livet. Det var magi når månen i en fart sto opp bak fyrtårnet og lyste for oss. Så gikk vi på byen og danset hele natta før vi gikk å la oss på stranda. Det var isende kaldt før soloppgang, men fantastisk følelse å åpne teltduken å få luft når solsteiken gjorde teltet til en badstue. Utenfor var bølgebrus og surfere – ikke feil! Så fikk vi naboer på Camp Gasmann og Bråthen, som teltplassen ble oppkalt. Anniken og Malene hadde kjøpt seg telt. De ble ikke med på byen denne kvelden, men da de var sikre på at trommende kannibaler kom for å ta de måtte vi komme til unnsetning. Da vi kom løpende var de borte…

Hadde planer om å reise videre til hippiebyen Nimbin, men stranden holdt oss tilbake der Body Boards ble prøvd og so slikket!

I går var hele klassen bedt til Paul og Leslie Jolly som er et eldre lærerpar som foreleste for oss i Volda før vi reiste. Der fikk vi herlig grillet kengurukjøtt og kengurupølser i hagen. Det ble servert mye rødt og hvitt og det ble et heller fuktig lag som varte i åtte timer (og svingdansing var inkludert!) En utrolig koselig dag!

Sving i garasjen!!

Nå nærmer det seg Sydney-tur og bursdag! Skal prøve å ikke la dere vente så lenge på neste oppdatering!