tirsdag 22. september 2009

Gold Coast, hvaltitting og hverdagsliv!


Endelig har jeg fått gjort det jeg har ventet på helt siden jeg bestemte meg for å dra til Australia – jeg har surfet på Gold Coast!!! Sto opp grytidlig (før seks) for å cashe toget til Burleigh Bay. B-mennesket våknet fort i det bølgebruset treffer meg og gir meg en oppkvikker. Brettet ble leid en hel dag og ikke mye tid ble kastet bort på land. Sammen med en gjeng som ikke har surfet før cruiset vi bølgene i timesvis. Mye rust og kløning måtte til før jeg klarte å stå de få, men fantastisk forfriskende gangene, mens gjengen min var på surfekurs og proffene surfet bølgene der de var som størst. Godt sentrifugert av saltvann både utenpå og inni og rosinhud på hele kroppen gav vi oss da solen begynte å forsvinne ned bak Surfer’s Paradise. Spiste på surfeklubben der det virket som bare medlemmer anno 1960 hang, vi var de eneste som virkelig hadde surfet der den dagen… Utslitte kastet vi oss i seng relativt tidlig den kvelden…



(Foto: Iris Soland Andersen)

Svaer hval! (Foto: Anniken Sande)



Så var det hvaltitting på programmet neste skoledag. Dro med ferge ut til en øy som kalles Tangalooma. På Tangalooma Resort var det kritthvite strender, pelikaner og skipsvrak. Hadde vi hatt mer tid til å henge der den dagen kunne man kjørt firhjulinger og vannskuter, dykket, sandsurfet, sett på delfiner og kjørt helikopter. Men vi var der rett og slett for å se på hvaler! På et hvalcruise kjørte vi av sted på havet med delfiner hoppende ved siden av oss i en voldsom sjø. Grønne i fjeset fant vi endelig noen Humback hvaler…! Disse er de femte største hvalene i verden. De kan bli 15 meter og veier opp til 48 tonn!! For øyeblikket passerer de Tangalooma på vei til varmere tropisk vann for å pare seg eller føde. Akkurat i dag møtte vi på tre digre hvaler som virkelig likte å vise seg fram. Bare steinkast unna båten tok de fart og for høyt opp i lufta før de landet med et gedigent plask! En virkelig majestetisk opplevelse. Jeg fikk mye urolig sjø og en gang en akrobatisk hval på filmkameraet mitt!






































Malene, Anniken og jeg bak paa hval cruis.















Annemarte og jeg poser foran stranda paa Tangalooma.



Ellers er utelivet i Brisbane nøye utforsket. The Valley er tydeligvis stedet man drar ut her. En utrolig festlig bydel der utesteder alle mulige varianter ligger på rad og rekke. Og her stenger ikke utestedene like tidlig som i Norge. Lørdag var jeg ute å danset til halv seks!! Her blir jeg rett og slett ikke trøtt på byen! Stedet vi var på hadde sååå mange gode slagere så jeg hadde dansefeber hele kvelden!! Her traff vi også et basketball-lag med noen enorme karer fra LA, Sydney og rundt om som var virkelig morsomme og spandable. Hadde de vært kjekke og hadde de kanskje hatt sjans…












Patetiske? Vi?

Ellers begynner jeg og komme inn i rutinelivet her i Brisbane. Skole har vi nesten hver dag, to til fire timer. Jobber med skoleoppgaver og leser på solsenga. Det blir også litt joggeturer og mye kos med jentene! Jeg har klart å lure til meg mye rusking i håret og kiling på armen, og de som kjenner meg vet at DET setter jeg pris påJ Det skjer også mye rart her! En dag her lekte jeg og Annemarte mange leker med dykkemaske og dykkebriller i bassenget vårt. Da vi kom tilbake til leiligheten så vi at håret til Annemarte var helt grønt! – Det hadde blitt farget av klorvannet!! Mens jeg lo meg i hjel og Annemarte ikke viste om hun skulle le eller grine fant vi etter hvert ut at motkuren for grønt hår er ketchup!! (Og ja, hun ble faktisk blond igjen..!) Naa har Annemarte klipt seg kort. Vi har også montert, som man på jentetur skal, vår egen guttevegg der det er lov å drømme seg helt bort litt. Men noe krangling om hvem kjekkas som er hvem sin har det jo vært…

Oppvaskdans! Utimate oppvasksangen er: Beat goes on - MADONNA!

I gaar kveld testet jeg kinoen i Brisbane. Saa ”500 Days of Summer” med jentene. Det var en koselig film, men paa torsdag skal vi se premieren paa FAME!!! Og DET glder jeg meg til! I dag er det en mystisk dust-storm som har har gjort hele byen orange. Stormen Sydney og innlandet med rod jord. Veldig mystisk atmorfaere og veldig sjeldent! I helgen skal vi på stor bursdagsfest, sole oss, shoppe (bare nødvendige ting), SURFE og gjøre litt skolearbeid. Gleder meg stort – har det ikke vondt asså!

So long!

Middag i leiligheten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar